 |
 |
|
 |
 |
Standardside
Beretning 2019 Grundejerforeningen Birkely Indledning | Året der gik blev ikke et roligt år, som jeg jo ellers normalt plejer at sige. Så
her et kronologisk oplæg | Uge 43/2018 | Mellem 12 og 15 matrikel ejere
på Klara Hansens vej får et påbud, om, at de inden for 14 dage skal trimme og tilpasse vejen ind til skel ? Jeg kontakter underskriverne af brevet med henblik på at få udsættelse
til påske 2019, da man så må forvente, at der igen er folk i sommerhusene. Det kan der ikke blive tale om, påbuddet skal efterleves, var meldingen. Vi var mange der gik i gang.
Ved efterkontrol, var vi nogle stykker, der fik et ekstra påbud ( nr 1 og 2), da der hang lidt hybenroser ud over Klara Hansens vej ??? Over for kommunens folk pointerede jeg det uhensigtsmæssige
i, at vejen nu er 6 meter ,bred og vi derved vil opleve øget fart på vejen – men ingen nåde, påbuddet skulle efterleves. | Fibernet/december
2018 | Jeg noterer, at der i området kører en stor bil rundt og optegner de forskellige veje. Jeg kontakter ham
og bliver oplyst om, at Eniig planlægger at nedlægge Fibernet, og de derfor var ved at lave en forundersøgelse. Jeg meddeler, at vi i vores grundejerforening gerne vil involveres, da vi nok var nødt til at etablere fart sikaner ,
nu da vejen er blevet bred. Så nedgravningen af fibernet kunne komme i konflikt med vores planlægning. Dette blev lovet, og jeg blev kontaktet 2 gange af Eniig med info om ,at de der
stod for gravearbejdet ville kontakte mig – jeg har det også på mail . Og så pludselig en dag, er hele området opgravet.
Jeg kontakter de involverede, som beklager, at de havde glemt at kontakte os, men at de havde tilladelse fra kommunen. Herefter kontaktes kommunen, og ganske rigtig allerede i Januar havde kommunen givet tilladelse
til opgravning, med den klausul, at de skulle godkende nedgravningen, og det efterarbejde der var lavet. Jeg udtrykte min undren over, at disse tilladelser kunne gives uden vores involvering, da vejen jo er privat og holdes af os grundejere. Her blev
jeg så belært om, at vejen er registreret som en ,, fælles privat vej,, hvilket vil sige at kommunen har råderetten , og vi grundejere har de økonomiske forpligtelser. Sådan er det for hele området ifølge
Norddjurs. Vi blev dog lovet, at vi kunne være med til efterkontrollen, hvor Norddjurs og den ansvarlige for gravearbejdet var med. | Bøvlet /foråret 2019 | Vejen er ifg matrikel kort 6 meter bred dvs 1 til 1,5 m rabat og 3 til 4 meter vej.
Nedgravningen skal foretages i rabatten så nært skel som muligt. Under gennemgangen (hvor Scharf deltog) blev det flere gange bekræftet af
repræsentanten fra Norddjurs, at nedgravningen skal være i den allokerede rabat. Da vi så flere steder i området ser, at nedgravning er foretaget i kanten af vejen (midt på Klara Hansens vej og på TH Thomsens vej, bliver
dette påtalt. Udfordringen ligger i, at rabatten nogle steder er over 2 meter bred og tilgroet, derfor nedlagde man fibernettet i kanten af vejen. hvilket ikke er efter de udstukne retningslinjer. De involverede matrikelejere skulle havde haft
en påtale om at rydde rabatten tilstrækkelig, så der kunne nedgraves korrekt. Men det valgte Norddjurs at se gennem fingre med. Vores påtale kom ikke en gang med i referatet. Dette er også påtalt over for Norddjurs,
men svaret var, at det var ikke dem der havde skrevet referatet.?? En noget arrogant tilbagemelding. Det er vist ikke lige sådan man plejer at lave et ,, konklusions referat,, . Jeg har efterfølgende påtalt selve processen,
men afvises med ,at ifg Manualen , har hverken Nord Djurs eller Eniig gjort noget forkert ,og der vil blive et 2 års eftersyn , hvor der så vil blive lavet en afsluttende ,, rapport,,. Er der utilfredsheder,
skal I hver især enkeltvis klage, ikke til Norddjurs , men til Eniig/ entreprenøren . En yderst utilfredsstillende og meget arrogant proces, set fra min stol. | Det mystiske | Det hele starter med et påbud i uge 43,som er baseret på et anonymt opkald til Kommunen. Jeg har fået akt insigt i hele forløbet
– hvilket bekræfter min mistanke om, at det er bestilt arbejde. Hvorfor reagerer kommunen så kraftigt på en anonym kontakt, og kun på Klara Hansens vej ??? | Derfor | Var jeg i uge 26 rundt i området med en journalist, som også syntes at Norddjurs ,s måde at manual forvalte på ,er mystisk og meget
lidt borgerinvolverende. Der kommer nok nogle artikler i kommende periode. | Konklusion |
Vi er skakmat mht til Kommunen, men vi må også erkende, at vi som grundejere nogle steder har ladet bevoksningen gro for langt ud, og derved har vejen faktisk flyttet sig, og
rabatten er blevet mere end de acceptable 1 til 1,5 meter især på de tidligere nævnte veje. Det må den enkelte matrikelejer se at få bragt i orden, da vi ellers som grundejerforening
må bede kommunen pålægge de enkelte involverede et påbud. En sådan handling vil nok være noget et prestige tab for en ellers velfungerende grundejerforening.
| Ejerforhold og Forpligtigelser | Rævevej som faktisk er 2 veje , med
en samlet bredde på 12 meter. Et eksempel på ansvaret på en privat fællesvej. Når et område (de 2 ræve veje) ligger mellem 2 matrikler, udmåles ansvars
området ud fra den nærmeste matrikel. dvs matrikelejerne omkring Rævevej har ansvar for vejen 6 meter ud fra egen matrikel. Selve kørebane området vedligeholdes af Grundejerforeningen, men forpligtelse og ansvar for
rabat og ,, mellemområder,, påligger de involverede matrikel ejere . | Klitvej | Det ser faktisk ud til at den nye skiltning virker- så mere end 10 års kamp er måske afsluttet. Dog har det udmundet sig i noget mere gennemgående trafik på Klara Hansens vej , men mere om det under eventuelt ,hvor vi
skal drøfte fart sikaner. | Belægning. | Der er blevet pålagt
2 læs stabil grus, så vejen er tip top. | St. Hans | I år
blev der bål , endda et stort et : 49 personer deltog i arrangementet, som må siges at være en stor succes, vi havde ikke forventet en så stor opbakning nu da st. Hans faldt på
en søndag(sidste år var vi 53). En stor tak til de involverede, især må fremhæves familien Scharf , som bruger meget tid på planlægning og indkøb, Johan og Jørgen som grillmestre og
Ivan og Jette som lægger grund til. Bålet etablerede Vagn, det betaler vi os fra , men der er også bålvagter som løbende gennem natten tjekker området – stor tak til
vagterne . Selve nedgravning af asken dagen efter foretages af Vagn omkring kl. 07.00. Bål + oprydning koster ca 1000kr . Bespisningen til arrangementet støttes af Grundejerforeningen med mellem 1000 og 1500 kr, resten er egen betaling med de 20 kr pr person. Skal vi lave samme setup
næste år , hvor St Hans er en mandag ???? Fam. Scharf kan nok overtales til at tage tjansen et år mere – men andre må gerne byde ind ? | Vandværket | Der er afholdt den årlige generalforsamling . Hoved temaet var , Vandværket er
nedslidt , og en renovering vil koste næsten lige så meget som at bygge et nyt tidssvarende Vandværk. Denne proces er derfor igangsat , og vi forventer at have et spritnyt vandværk midt 2020, men hvis I ikke er tilmeldt
Nyhedsbrevene , kan det stærkt anbefales, gå ind på www.fsvv.dk og tilmeld Jer
| Afrunding | Med håb om en fortsat god sommer, samt henstilling til ,at vi i fællesskab
overholder vores vedtægter og forpligtigelser - vil jeg hermed afslutte min beretning |
|
|
 |
|
|
|